La nueva Medellín

Posted on enero 16, 2015

0


nm4

Invitada por adolescentes que filmé hace 17 años en un barrio particularmente duro de Medellín, vuelvo a lo que era en esa época “la ciudad más peligrosa del mundo”. Cuando terminé el rodaje de Diario en Medellín les pregunté a todos cómo imaginaba  su futuro. El más poeta de todos, Juan Carlos, no lograba imaginarlo.  Fue asesinado 3 años más tarde, como otros miles de jóvenes de esos barrios. La ciudad se convirtió en un tiempo record en « la más innovadora del planeta », y uno de los íconos del prodigioso cambio se encuentra en el corazón mismo del barrio que yo filmé: la imponente Biblioteca España, tres rocas negras al borde del precipicio…

Algunos de los jóvenes filmados en 1997 están hoy comprometidos en la vida del barrio y tienen un vínculo particular con la Biblioteca : Manuel es el presidente de la Junta de Acción Comunal y está haciendo sus primeros pasos en el azaroso arte de la política. María Eugenia, a quien filmé enseñando a leer a su madre analfabeta, es profesora de español en el colegio donde hoy estudia su hija. Es con ellos que descubro el complejo estado de las cosas en ese barrio, símbolo de la transformación urbana. A imagen y semejanza de la Biblioteca construida demasiado rápido, y que amenaza con caerse, la sombra del fantasma de Juan Carlos, irradiará toda la película.

English version

Invited by teenagers I filmed 17 years ago in a slum of Medellin, I came back to the city that was infamous as “the most dangerous city in the world.” At the end of the shooting of “Medellin Notebooks” I asked each of them how they imagined their future. The most poetic of them, Juan Carlos, could not imagine the future. He was killed three years later, like thousands of other young people in these neighborhoods. The city became in a record time “the most innovative in the world”. And one of the icons of this prodigious change stands on the heart of the neighborhood that I filmed: it’s the imposing Biblioteca Espana, three black stones on the edge of a precipice…

Some of the young I filmed in 1997 are now fully involved in their neighborhood’s life and have a special link with the Library: Manuel is the president of the “Community Action Committee” and realized his first steps in the risky art of politics. María Eugenia, who was teaching her illiterate mother to read in my last film, is now a Spanish teacher at the school where her daughter studies nowadays. Trough these young people, I discover the complex state of things in that neighborhood, symbol of urban transformation. Just as the library was built too quickly, and is now threatening to fall, the ghost of Juan Carlos will radiate throughout the film.

Ficha técnica / Crew

DIRECTOR: Catalina Villar
CINEMATOGRAPHER: Yves de Peretti
SOUND: César Salazar
EXECUTIVE PRODUCER: Diana Kuellar/Céline Loiseau
PRODUCTION CO: Making Docs (Colombia) / TS productions (Francia)
RUNTIME 70 min

Teaser:

Contacto Colombia: 

dianakuellar@makingdocs.org